هر دستگاه اسانسور بطور مستقل دارای چاه و موتور خانه و کابین و تابلوی فرمان مستقلی می باشد.
اگر دو دستگاه آسانسور مستقل در مجاورت همدیگر احداث و بهره برداری شود . هر کدام به تنهایی کار می کنند و هیچ ارتباط فنی با یکدیگر ندارند خراب شدن یا تعطیلی یکی از اسانسور ها روی کارکرد دومی تاثیری ندارد.
اما اگر همین دو تا اسانسور مجاور هم با توجه به خصوصیات مستقل فنی انها دارای یک مدار فرمان مشترک باشند در انصورت این جفت اسانسور را دوبلکس گویند.در این حالت یکی از اسانسور ها را بنام اصلی و یا master و ان دومی را فرعی یا پیرو و یا slave نامگذاری می کنند .
آسانسور های دوبلکس چند رفتار فنی خاصی را از خود نشان می دهند .
اول : در موقع احضار این جفت اسانسور در شرایط مشابه همیشه اسانسور اصلی یا همان master به حرکت و ارایه خدمات پاسخ می دهد در حالیکه اسانسور دوم یا همان فرعی یا slave همچنان بی حرکت اماده باش می ماند .
دوم : در صورت فعال و مشغول بودن اسانسور اصلی اگر تکمه احضار اسانسور ها فشار داده شود این بار اسانسور فرعی به احضار ها پاسخ می دهد.
سوم: در صورت خراب شدن یکی از اسانسور ها ، اسانسور دیگری به تنهایی مشغول انجام خدمات می باشد .(مشابه یک اسانسور معمولی)
چهارم :در اسانسور دوبلکس میانگین زمان انتظار مسافر کم می باشد (به علت حذف پاسخ احضار های نا خواسته تکراری )
پنجم: با توجه به حذف پاسخ به احضار های تکراری و نامناسب و مدیریت هوشمندانه مدار فرمان مشترک ، انرژی مصرفی کاهش می یابد.
با کاوش پیام همراه باشید.