موارد کاربرد کنترل فاز

۱) تشخیص قطع یک یا دو فاز

۲) تشخیص جابجایی فاز‌ها

۳) قطع مدار در صورت متقارن نبودن ولتاژ سه فاز

۴) اعلام کاهش ولتاژ

۵) اعلام افزایش ولتاژ

۶) قطع مدار در صورت وجود شوک‌های ناشی از قطع و وصل متوالی برق

 

عملکرد رله کنترل فاز:

پس از وصل شدن سه فاز و نول به ترمینال‌های  L1, L2, L3و MP در صورت مناسب بودن ولتاژ‌ها و صحیح بودن توالی فاز‌ها نشانگر U روشن می‌شود، در صورت صحیح نبودن توالی فاز‌ها (روشن شدن نشانگر PH) میتوان با عوض کردن جای دو فاز این مشکل را رفع کرد و بعد از طی شدن زمان تاخیر (حوالی ۱۰ ثانیه) با روشن شدن چراغ RLY کنتاکت ۱۵ رله از ۱۶ قطع و به ۱۸ وصل می‌شود.

 

در صورت بروز هر گونه اشکالی در شبکه نشانگر مربوط به آن اشکال روشن میشود( برای مثال برای خطای دو فاز شدن و جابجایی فاز چراغ PH و برای افزایش یا کاهش ولتاژ چراغ‌های U. روشن می‌شود) و با خاموش شدن نشانگر RLY رله داخلی قطع می‌شود. (اتصال ۱۵ از ۱۸ جدا شده و به ۱۶ وصل میشود)

 

 تنظیمات رله:

بر روی اغلب کنترل فاز‌ها دو پیچ تنظیم وجود داردکه کاربرد آن‌ها را شرح می‌دهیم:

زمان عکس العمل: با این پیچ تنظیم می‌توان زمان تاخیر در قطع را تنظیم نمود که از آن برای پوشش دادن زمان استارت وجلوگیری از عمل رله در مواقع نامطلوب استفاده میشود.

 

حساسیت قطع فاز: با این پیچ تنظیم می‌توان نامتقارنی و ولتاژ برگشت را جهت قطع خروجی انتخاب کرد. (در اکثر موارد حساسیت بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مناسب است، اما در موتور هایی که ولتاژ برگشت زیادی دارندمی توان از حساسیت ۵ درصد استفاده کرد و در صورتی که عدم تقارن ولتاژ موجود در شبکه مزاحم عمل عادی رله باشد می‌توان از حساسیت‌های ۲۵ تا ۳۰ درصد استفاده کرد).

در انتها برای اطمینان از صحت تنظیم رله می‌توان در حالی که موتور در حال کار است فیوز یکی از سه فاز را قطع کرد تا شبکه دو فاز شود و رله کنترل فاز عمل کند.

 

با کاوش پیام همراه باشید Kavosh Payam